Inkontinens

Inkontinens är vanligtInkontinens innebär oförmåga att kontrollera urin (urininkontinens) eller avföring (avföringsinkontinens). Att drabbas av inkontinens är något som är väldigt jobbigt för många, inte bara rent fysiskt utan även psykiskt. Inkontinens är ett hälsotillstånd man inte talar högt om i samhället. Effekterna av inkontinens kan inkräkta på sexualiteten. Förberedelser såsom intimtvätt och rädsla för läckage, hämmar både spontaniteten och känslan. Försök att vara öppen med din partner och tala om situationen.

Bäckenbottenmuskulaturen är av mycket stor betydelse för vår kontinens/förmåga att hålla tätt, när det gäller både urin, avföring och gaser. Bäckenbottenmuskulaturen är viktig för vårt välbefinnande oavsett om du är man eller kvinna och oavsett ålder.  Tyvärr så är det många som inte är medvetna om hur viktiga dessa muskler är för oss och många vet inte heller hur det känns när man använder dem. Knip av strålen när du kissar, då använder du rätt muskler. (knip inte av strålen mer än max en gång i månaden, för man vill inte påverka kroppens naturliga kissmönster).
Läs mer om bäckenbotten här

Urininkontinens:

Enligt WHO 1998, så är det uppskattningsvis 200 miljoner människor världen över som lider av urininkontinens. Det är tre gånger vanligare bland kvinnor än hos män.  Var femte vuxen kvinna har ofrivillig urinavgång (urininkontinens). Urininkontinens har blivit en växande folkhälsosjukdom.

Orsakerna till inkontinens kan vara flera olika. Den vanligaste orsaken är en försvagad bäckenbottenmuskulatur, något som naturligt försvagas med åldern. Det är musklerna i bäckenbotten som hjälper till att hålla upp urinblåsan och urinröret.
Andra orsaker till inkontinens kan vara nedsatt fysisk rörlighet, graviditet, förlossning, medicinsk eller neurologiska åkommor, övervikt, urinvägsinfektioner eller att östrogenmängden minskar i samband med klimakteriet etc.

Muskulaturen kan tränas upp med hjälp av knipövningar i de allra flesta fall.

Här kan du läsa om knipövningar för män
Du som kvinna ta hjälp av knipkulor, som gör att man alltid kniper rätt samt att de ger större effekt åt dina knipövningar. Träningsprogram medföljer köp av knipkulor.
Här kan du hitta/köpa knipkulor

Lämpliga och bra motionsformer för de som lider av inkontinens är bl.a.. gång, cykling, ridning, dans,  yoga och pilates.
Var däremot lite försiktig med träningsformer som belastar bäckenbotten exempelvis löpning, volleyboll, basket, aerobic och gymnastikformer med hopp.

Förberedelser inför sex.

Man kan också förbereda sig på att det kan hända och bädda med ett plastlakan som är lätt att torka av ifall man läcker.
Här kan du hitta plastlakan

Avföringsinkontinens:

Orsaker till avföringsinkontinens kan vara sjukdom eller skada bl a kan det komma av skador efter förlossning, ryggfraktur, muskelsvaghet, förstoppning, hemorrojder, diarrésjukdomar, nervskador och tarmcancer. Vissa kroniska sjukdomar kan också leda till avföringsinkontinens bl a stroke, demens, Parkinsons sjukdom eller multipel skleros/MS. En annan orsak kan vara att muskler, nerver samt att tarmarna fungerar sämre när du åldras.

Förberedelser inför sex.
Man kan förbereda sig på att det kan hända och bädda med ett plastlakan som är lätt att torka av ifall man läcker.
Här kan du hitta plastlakan
Man kan också använda en analdusch om man vill vara säker på att tarmen är tömd innan sexuella aktiviteter. Vissa föredrar att använda en analplugg eller analtampong för  att förhindra att avföring läcker ut vid sex.

Här kan du hitta analplugg och analdusch